
نکات طراحی هدر
اگه دلتون میخواد یه وب سایت جذاب و پرمخاطب داشته باشین، از توجه به هیچ نکته ای هرچند به ظاهر کم اهمیت غافل نشین. برای همه بخش های وب سایت از دیزاین و طراحی سایت گرفته تا محتوا و صفحه چینی وقت بذارین. البته این رو هم مد نظر قرار بدین که یه بخشهایی از سایتتون احتیاج به توجه خیلی خاص دارن. یکی از اون قسمت های با اهمیت نیازمند توجه، هدر یک سایته که دقیقا مثل نوک پیکان میمونه و باید آنقدر دقیق و زیبا طراحی بشه که در نگاه اول کاربر رو میخکوب کنه.
هدر به عنوان یک بخش پرتکرار تو هر وب سایت، اگه جذاب و زیبا طراحی شده باشه، به راحتی میتونه کاربر رو متقاعد کنه که بقیه صفحات سایت رو هم مطالعه کنه. هدر از اون بخش هاییه که برای سئو سایت شما هم خیلی مهمه و تاثیر مستقیم روی بهینه سازی و سرعت تمام صفحات داره، پس از تمام ترفندهای زیبایی شناسی طراحی استفاده کنین تا یک هدر خاص و در عین حال کاربردی داشته باشین.
حواستون باشه که اینجا قسمت تبلیغات نیست؛ بلکه بهترین جا برای معرفی محصول و خدماتتونه. پس تو طراحی هدر به دنبال یه هدف خاصی باشین و به دور از شلوغ کاری ها، سعی کنین مفاهیم مد نظرتون رو به کاربر انتقال بدین. شک نکنین که یک سایت با هدر عالی، خیلی راحت میتونه تو موفقیت و جذب مخاطب سایت موفق باشه.
از نظر من هدر، همون جلد کتابه که اگه جذاب باشه، امکان بازدید از سایت را به میزان قابل توجهی بالا می بره. پس باید تو طراحیش حسابی سلیقه به خرج بدین و همه تلاشتون رو بکنین تا هم جذاب باشه و هم پر از اطلاعات کافی. هرچند که نوع طراحی هدر ( جلد کتاب)، میتونه کاربر رو به استفاده از سایت شما تشویق کنه، ولی اون چیزی که مخاطب رو ساعت ها تو سایت نگه می داره و باعث بشه سایت شما رو به دوستاش پیشنهاد بده، قطعا محتوای موجود در سایت و نحوه ارائه مطالبه؛ بنابراین بهتر قبل از هر چیزی بدونین چه مطالبی را میتونین تو هدر جا بدین:
· لوگو و نام برند
هدر اولین و بهترین جا برای معرفی و شناسوندن سایت به مخاطب هست، پس قدم اول اینه که با طراحی یه لوگوی ساده اما جذاب خودتون را به بهترین وجه ممکن به کاربر معرفی کنین. لوگوی هر برندی می تونه با شعار شرکت هم همراه باشه، ولی بهتره که در انتخاب لوگو بیشتر حواستون به سادگی و گویا بودن لوگو باشه. به جزئیات اهمیت بدین تا بیشترین تاثیر روی کاربر بذارین.
· عکس
گذاشتن عکس های متناسب با فعالیت سایت هم یکی از اون کارهاییه که خیلی خوب می تونه تو جذب مخاطب موثر باشه پس بهتره از یه تصویر با ابعاد مناسب ،زیبا و مربوط به نوع فعالیت سایت استفاده کنین. انتخاب تصویری با گرافیک مناسب، جذاب و موثر میتونه به طور غیر مستقیم پیام و شعار برند شما رو هم به مخاطب انتقال بده.
· منو هوشمندانه
این بخش از هدر رو بهتره به صفحات اصلی اختصاص بدین و از شلوغ کاری دوری کنین. استفاده از زیر منو برای نشون دادن مابقی صفحات، خیلی مفید وکاربردی تره. چرا که کاربر رو دچار سردرگمی نمی کنه و دسترسی به همه بخش ها را براش آسونتر می کنه.
· اطلاعات تماس
تو این بخش با گذاشتن شماره تماس، به کاربر اجازه بدین هر وقت قصد تماس داشت، با کلیک روی شماره تماس سریعا باهاتون تماس بگیره. این نکته ریز اما مهم، نه تنها نشانه طراحی هوشمندانه هدر سایتتون به شمار میره، بلکه تو جلب اعتماد مخاطب هم خیلی موثره.
· تغییر زبان
اگر کاربر دو زبانه دارین، حتما از قابلیت تغییر زبان استفاده کنین. استفاده از این قابلیت نه تنها به گستردگی و بین المللی بودن فعالیت شما اشاره داره بلکه نشان دهنده احترام شما به مخاطب هم هست.
· موتور جستجو
اگر سایت فروشگاهی دارین از طراحی موتور جستجو غافل نشین، چرا که این قابلیت از نکات مهم مشتری مداری محسوب میشه. استفاده از این قابلیت از سردرگمی کاربر جلوگیری می کنه و بهش کمک می کنه تا در سریعترین زمان ممکن بتونه به خواستش برسه.
· دکمه ثبت نام یا ورود به صفحه خدمات
این مورد هم که از ضروریات سایت های فروشگاهیه و به کاربر اجازه میده که بتونه خیلی سریع وارد اکانت خودش بشه، نشون دهنده اهمیت شما به نیاز کاربر هست.
· سبد خرید
گذاشتن سبد خرید برای سایت های فروشگاهی خیلی مهمه. این قابلیت به کاربر کمک می کنه که خیلی سریع به بخش سفارشات خودش برسه و لیست خریدش را تکمیل کنه.
همه آنچه که بیان شد، می تونه بسته به نیاز و سلیقه شما متفاوت باشه. یک سایت خوب با یک هدر جذاب، باید ساده و کاربردی باشه تا مخاطب باهاش ارتباط برقرار کنه، به همین خاطر چیزی که کاربر بهش احتیاج داره رو در اولویت قرار بدین تا دسترسی آسان سایت، امکان استفاده از اون رو برای همه فراهم کنه.
منبع : سایت رویش نوین